Köpvillkor

Villkor och information

Beställning, betalning och priser
När du slutför din beställning på hemsidan så skickas en orderbekräftelse till din e-postadress.
I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
Är något fel i orderbekräftelsen ska du så fort som möjligt kontakta oss via e-post.

Vi erbjuder följande betalsätt för köp på hemsidan inom Sverige, kortbetalning och Klarna. I butiken på Kocksgatan 25 erbjuder vi Zettle kortbetalning samt Swish.

För betalning på hemsidan från övriga länder kan man betala med Visa eller Master Card.

Alla priser på nya varor innehåller 25% moms (böcker 6%). Begagnade varor innehåller ingen moms.

Leveransvillkor
Våra leveranstider är normalt 2-3 dagar inom Sverige. Beställningar utomlands tar oftast längre tid. Beställningar lagda på helger skickas tidigast nästkommande vardag.
Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-post.
Vi kommer att göra allt vi kan för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen, exempelvis då vår leverantör eller speditör inte kan fullfölja deras åtagande till oss. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar. Vi accepterar heller inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Exempel på det kan vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut.
Vi förbehåller oss också rätten att inte kunna leverera en vara vid saldofel i vårt lager, även om en automatisk orderbekräftelse har skickats till dig som kund, och även om du som kund redan betalat för varan.

Vi reserverar oss för eventuelle skrivfel och felaktiga prissättningar på hemsidan. Vi har rätt att häva köp om vi av misstag satt ett felaktigt pris på en vara, eller av misstag gett felaktig information om en vara/tjänst.

Standardleverans: Leverans inom Sverige kostar 90 kr fast pris.
Leverans sker antingen direkt till brevlådan eller hämtas ut vid närmaste utlämningsställe. Man kan även hämta sin varor utan kostnad i vår lokal på Kocksgatan 25 på Södermalm.
Kostnad för leverans inom EU är 250kr spårbart, men ej försäkrat. Leverans till övriga världen, kontakta oss för mer information innan beställning.

Returer
Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt (detta gäller bara kunder inom EU).
Du måste meddela oss att du ångrar dig. Meddelande ska skickas till vår e-post. I ditt meddelande ska ditt namn, adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller, framgå klart och tydligt.
Returen ska vara oss tillhanda inom de 14 dagarna.
Du som kund får själv stå för returfrakt.

Nya varor ska returneras i nyskick, och vid spår av användning accepteras inte returen. Vid retur av begagnad produkt, förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
Produkten ska alltid skickas tillbaka i sin originalförpackning (om en sån följde med vid köpet.

Ångerrätten gäller inte film, kemi och fotopapper då det anses vara en färskvara och kan försämras om de inte förvaras på rätt sätt.
Vi erbjuder inte öppet köp, via webbshoppen eller i butiken.

Se ovan vad som gäller om vi anser att varan har minskat i värde på grund av slitage, sen produkten köptes.

Reklamation och klagomål
Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara trasig eller felaktig när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten upptäckts.
Om produkten blivit skadad i transporten till dig, ska du vända dig till transportföretaget som utfört transporten.

Om vi inte lyckas att åtgärda felet på en ny eller begagnad vara, eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Ovan gäller godkända reklamationer. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

Begagnatgaranti
Garantin på begagnade produkter är 2 veckor (gäller ej varor som säljs på kommission). Om en begagnad produkt inte omfattas av någon garanti så anges det i annonsen.
Garantin omfattar fel som inte uppstår genom yttre åverkan. Garantin omfattar alltså inte till exempel fukt- eller stötskador. Om vi inte lyckas åtgärda ett fel som faller inom garantin, inom rimlig tid eller för oss en rimlig kostnad, återbetalar vi dig pengarna för den defekta produkten. Du måste alltid kontakta oss innan du skickar tillbaka en vara.

Om vi anser att felet faller utanför ramen för garantin åtgärdas inte felet kostnadsfritt och vi återbetalar inte köpsumman eller returfrakten.
Varan kan då skickas tillbaka till köparen mot en ny frakt som köparen får betala.

Ansvarsbegränsning
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av en produkt du köpt hos oss.

Personuppgifter
Genom att handla hos kamerastockholm.se accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina persinuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidarebefordrar aldrig dina uppgifter till tredje part utan rättslig grund.
Kamerastockholm.se är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund.
Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförodningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

Vad är en personuppgift?
En person uppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relevanta till din order lagrar vi förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-post, ip-adress och köphistorik.
Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
Betalleverantör
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder är Klarna.
Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela mer specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn, samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även kunna att delas med fraktbolaget för avisering.
Det fraktbolag vi samarbetar med är Postnord.
Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
Ansvarig för dataskydd
Kamerastockholm.se är ansvarig för lagring och behandling av av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

Ändringar till de allmäna villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

Tvist och lagval
I händelse att tvist inte kan lösas i samförstånd mellan företaget och kunden, kan du som kund vända dig till Allmäna Reklamationsnämnden, se arn.se
För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumer/odr
Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmäna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

Företagsinformation
Innehållet i denna webbutik tillhandahålls, uppdateras och hanteras av följande företag:

Kamerastockholm AB
Organisationsnummer: 559429-8936
Fållnäsgatan 41
122 48 Enskede
E-post: info@kamerastockholm.se
0702-494538